onsdag 20 juni 2012

Insändare: Korruption i Sala? Nej, antagligen inte!

Med anledning av en medborgarmotion som jag lämnat in till kvällen kommunfullmäktige i Sala skriver jag följande insändare till Sala Allehanda. Hoppas Hanna Westman och de andra i Salas Bästa tar det här på rätt sätt.
Korruption i Sala? Nej, antagligen inte!
Det politiska Sala har sedan majoritetsskiftet 2010, och innan dess för den delen, plågats av en debatt där företrädare för Alliansen och Salas Bästa utbytt kritik och negativa omdömen som är destruktiv i sin karaktär. Det har handlat om hur företrädare i sin egenskap av politiker ska sitta på dubbla stolar, gynna sig själva eller syssla med annat än det de får arvode för.
Med anledning av detta skrev jag en medborgarmotion till denna månads kommunfullmäktige där jag föreslår att Sala kommun går med i Sveriges Kommuner och Landstings Nätverk för korruptionsbekämpning. Detta kan låta som en provokation, men är tvärtom en möjlighet för alla att komma vidare. Nätverket handlar om att ledande tjänstemän och politiker i SKL utbyter erfarenheter, forskning och tips i preventivt syfte, och om detta görs i Sala skulle vi kunna hitta rutiner och förhållningssätt som lägger korten på bordet. Öppenhet, transparens och klara rutiner om hur uppdrag i och utanför politiken ska samordnas, kan om det genomförs flytta fokuset till de behov som är viktigare.
Debatten om politiska arvoden är bara ett av de exempel där processen förlängts för att partierna inte mötts i mer harmoni över blockgränserna. Visst fanns det saker att diskutera, men ingen vinner på att en flora av partier och enskilda företrädare nu plockar billiga poäng och smutskastningen av redan slitna småbarnsföräldrar och pensionärer som är våra politiska representanter på sin fritid fortsätter.
En av orsakerna till att jag tog timeout från politiken i vintras var just den bittra smaken i munnen som jag fick av kommunikationsproblemen och informationsbristen i Salas politik och styre. Det ironiska är att detta sker mellan partier som i grunden står för en sund ekonomi och ett starkt företagande, Alliansen och Salas Bästa. Så jag hoppas att detta förslag tas emot i positiv anda, jag tror kommunen vinner på att blicka framåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar