söndag 4 mars 2012

Nedlagda affärer påverkar inte inflyttning

De som känner mig vet att jag börjat studera på forskarskolan i geografi i Uppsala efter nyår. Som en effekt delvis av detta lade jag ner min politiska aktivitet för en månad sedan. Döm till min förvåning när jag upptäkt hur mycket av relevans för Centerpartiet som tas upp i forskningen på den kulturgeografiska institutionen i Uppsala. Detta måste vi verkligen bli bättre på att fånga upp inom Centern. Jag skrev tidigare på min politiska (numera nedlagda) blogg om hur få Centerpartister som forskar och även om det finns historiska orsaker är det dags att ändra på det. Som en del av detta tänkte försöka dela med mig ibland av det jag stöter på.

Exempel nummer 1:
Jan Amcoff(UU) skriver tillsammans med Peter Möller(Högskolan i Dalarna) och Erik Westholm(SLU) om hur nedläggningen av byaffärer inte går att knyta till eventuell utflyttning från bygden. Intressant och kanske provocerande för de som hävdar det motsatta, men ska vi arbeta mot en evidensbaserad (= rotad i vetenskap) politik gäller det att åtminstone lyssna in det resultat som finns inom vetenskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar